فیلم ماتریکس 4

فیلم ماتریکس ۴ به کارگردانی و نویسندگی لانا واچوفسکی با نام The Matrix: Resurrections قرار است در اواخر سال 2021 اکران شود. برای اطلاع از جزئیات فیلم سینمایی ماتریکس 4 با این مقاله از FilmCrime همراه باشید.

نام رسمی فیلم ماتریکس ۴ مشخص شد: The Matrix: Resurrections یا ماتریکس: رستاخیزها. زمانی که خبر ساخته شدن قسمت جدیدی از مجموعه محبوب و جریان‌ساز «ماتریکس» منتشر شد، رسانه‌های دنیا را تحت تاثیر قرار داد. فیلم ماتریکس ۴ به‌وسیله لانا واچوفسکی (Lana Wachowski)، یکی از دو خواهری که سه‌گانه اصلی را خلق کردند، کارگردانی می‌شود و حضور دو بازیگر اصلی یعنی کیانو ریوز (Keanu Reeves) و کری-آن ماس (Carrie-Anne Moss) هم در آن تایید شده است. حالا سوال اصلی هواداران مجموعه این است که چگونه می‌توان بعد از پایان داستان در انتهای سه‌گانه اصلی و کشته شدن شخصیت‌های ریوز و ماس در فیلم The Matrix Revolutions، مجددا با همین شخصیت‌ها یک نسخه جدید را ادامه داد؟

تاریخ اکران فیلم ماتریکس ۴

  • تاریخ اکران: 1 دی 1400

فیلم ماتریکس ۴ در ابتدا قرار بود در تاریخ 21 می 2021 برابر با 31 اردیبهشت 1400 عرضه شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تاریخ اکران آن به 1 آوریل 2022 برابر با 12 فروردین 1401 تغییر کرد. در تاریخ 5 اکتبر 2020 (14 مهر 1399) دوباره تاریخ اکران فیلم سینمایی ماتریکس 4 تغییر یافت. در حال حاضر این فیلم قرار است در تاریخ 22 دسامبر 2021 برابر با 1 دی 1400 اکران شود. این فیلم همچنین در همین تاریخ نمایشی همزمان در سرویس اشتراک فیلم HBO Max به مدت یک ماه خواهد داشت.

تریلر رسمی فیلم ماتریکس 4 به تازگی منتشر شد. در تاریخ 24 آگوست 2021 (2 شهریور 1400) نیز نام رسمی فیلم سینمایی ماتریکس 4 اعلام شد: The Matrix: Resurrections یا ماتریکس: رستاخیزها.

داستان فیلم ماتریکس 4

آخرین باری که طرفداران داستان نئو را دنبال کردند، مربوط به سال 2003 و فیلم The Matrix Revolutions بود. در این فیلم دیدیم ماشین‌ها در حال نبرد با انسان‌های ساکن زایان هستند و نئو نیز در تلاش است تا معامله‌ای برای نجات تمام انسان‌ها انجام دهد. نئو با مامور اسمیت درگیر می‌شود و در نهایت برای نابود کردن اسمیت و پاک کردن ماتریکس، خودش را قربانی می‌کند.

متاسفانه در حال حاضر جزئیات زیادی درباره داستان فیلم سینمایی ماتریکس 4 نمی‌دانیم، اما گفته می‌شود که ماجراهای این فیلم در دنیای ماتریکس رخ خواهد داد. با توجه به اینکه نئو در پایان سه‌گانه اصلی جانش را از دست داد، حالا باید ببینیم که سازندگان برای بازگشت او به داستان چه نقشه‌ای در سر دارند. با توجه به بازخوردهای مثبتی که معرفی فیلم ماتریکس ۴ در رسانه‌های اجتماعی به همراه داشت، احتمالا به‌زودی خبرهای بیشتری درباره این فیلم و جنبه‌های مختلف آن خواهیم شنید.

بازیگران فیلم ماتریکس ۴

تاکنون رسما اعلام شده که دو بازیگر اصلی فیلم‌های قبلی یعنی کیانو ریوز و کری-آن ماس، در نقش‌های خودشان یعنی توماس ای. اندرسون (همان نئو) و ترینیتی در فیلم ماتریکس ۴ حضور خواهند داشت. کیانو ریوز یک سال بسیار شلوغ و پرکار را پشت سر می‌گذارد. او علاوه بر بازی در فرنچایز John Wick، در فیلم Destination Wedding هم حضور داشت و به عنوان صداپیشه شخصیت «دوک کابوم» در انیمیشن Toy Story 4 به هنرنمایی پرداخت. او در بازی مورد انتظار Cyberpunk 2077 نیز حضور داشت.

از سوی دیگر کری-آن ماس به دنیای سینمایی مارول پیوست و در سریال Jessica Jones در نقش «جری هوگارت» مشغول به بازی شد؛ شخصیتی که در سایر سریال‌های مارول مثل Daredevil و Iron Fist و همچنین Defenders هم حضور پیدا کرد. به‌جز این دو نفر، حضور بازیگران دیگری هم در فیلم ماتریکس 4 تایید شده است.

  

نیل پاتریک هریس (Neil Patrick Harris) که او را با بازی در نقش بارنی در سریال How I Met Your Mother می‌شناسیم، قرار است نقش مهمی در فیلم Matrix 4 داشته باشد. جسیکا هنویک (Jessica Henwick) از سریال Iron Fist نتفلیکس هم در حال مذاکره برای ایفای یکی از نقش‌های اصلی فیلم است. یحیی عبدالمتین دوم (Yahya Abdul-Mateen II) هم که او را از فیلم آکوامن می‌شناسیم، قرار است یکی از نقش‌های اصلی دیگر فیلم سینمایی ماتریکس 4 را ایفا کند.

علاوه بر این بازیگران، گفته می‌شود جیدا پینکت اسمیت (Jada Pinkett Smith) هم در حال مذاکره برای بازگشت در نقش نیوبی (Niobi) است. او این نقش را در فیلم‌های The Matrix Reloaded و Matrix Revolutions ایفا کرده بود.

با این حال لارنس فیشبرن بازیگر نقش مورفیوس اعلام کرد که برای بازی در فیلم سینمایی ماتریکس 4 از او دعوت نکرده‌اند. او گفت:

من دعوت نشده‌ام. امیدوارم آنها خوب کار کنند و این فیلم عالی باشد.

یکی از ستارگان دیگری که در این فیلم حضور نخواهد داشت هیوگو ویوینگ بازیگر نقش مامور اسمیت است. طبق گزارش‌ها، از او برای تکرار نقشش دعوت کرده بودند، اما برنامه زمانی کاری او به او اجازه نداده تا در فیلم ماتریکس ۴ بازی کند.

یکی از بازیگران جدید فیلم سینمایی ماتریکس 4 پریانکا چوپرا (Priyanka Chopra) است. او درباره حضورش در این فیلم گفت:

نمی‌توانم چیز زیادی بگویم، اما نقشم چیزی است که انتظارش را نخواهید داشت. چیزی که می‌توانم بگویم این است که کارم در این فیلم تمام شده و این اولین فیلمی بود که بعد از شروع قرنطینه در آن بازی کردم و سر صحنه نیز خیلی احساس امنیت می‌کردم.

دیگر بازیگران فیلم ماتریکس ۴ عبارتند از:

  • لمبرت ویلسون (Lambert Wilson) در نقش مرووینگیان
  • دنیل برنارد (Daniel Bernhardt) در نقش مامور جانسون
  • جاناتان گروف (Jonathan Groff)
  • توبی اونوومر (Toby Onwumere)
  • مکس ریملت (Max Riemelt)
  • اراندیرا ایبارا (Eréndira Ibarra)
  • اندرو کالدول (Andrew Caldwell)
  • برایان جی. اسمیت (Brian J. Smith)
  • الن هولمن (Ellen Hollman)
  • کریستینا ریچی (Christina Ricci)

مروری بر فیلم های گذشته مجموعه ماتریکس

اولین شماره از مجموعه ماتریکس در سال 1999 اکران شد. این فیلم را واچوفسکی‌ها (در ابتدا با نام «برادران واچوفسکی» شناخته می‌شدند، اما پس از تغییر جنسیت، آنها را «واچوفسکی‌ها» می‌نامند) کارگردانی کردند و خودشان هم فیلمنامه‌اش را نوشتند. در این فیلم علمی-تخیلی که داستانی پادآرمان‌شهری را روایت می‌کرد، بازیگرانی چون کیانو ریوز، لارنس فیشبرن (Laurence Fishburne)، هوگو ویوینگ (Hugo Weaving) و کری-آن ماس حضور داشتند.

داستان فیلم در یک دنیای شبیه‌سازی شده کامپیوتری به نام «ماتریکس» جریان داشت که به‌وسیله یک هوش مصنوعی شرور کنترل می‌شد. در این دنیا ربات‌ها جسم انسان‌ها را به‌ عنوان منابع انرژی مورد استفاده قرار می‌دهند و در عوض، ذهن آنها را وارد یک دنیای شبیه‌سازی شده و دروغین می‌کنند. در این بین، یک گروه آزادی طلب به رهبری فردی به نام «مورفئوس» تشکیل می‌شود که قصد دارد انسان‌ها را از خواب غفلت بیدار کند و به سلطه ربات‌ها پایان دهد. او با همکاری یکی دیگر از اعضای گروه به نام «ترینیتی» با یک هکر کامپیوتری به اسم «نئو» ارتباط برقرار می‌کند و به او می‌فهماند که در دنیایی ساختگی در حال زندگی کردن است. نئو در واقع یک شخص برگزیده است که باید زندگی بشر را نجات دهد.

این فیلم به‌خاطر داشتن محتوای فلسفی پیچیده و سنگینش معروف است و حتی به ایده‌های مختلف مذهبی و دینی می‌پردازد. فیلم Matrix علاوه بر اینکه نظر مثبت منتقدان را دریافت کرد و با استقبال مخاطبان مواجه شد، چهار جایزه اسکار هم گرفت که همگی مربوط به جنبه‌های فنی فیلم مثل تدوین و جلوه‌های ویژه بودند.

دومین فیلم از مجموعه ماتریکس The Matrix Reloaded نام داشت که در سال 2003 اکران شد. کارگردانی و نویسندگی این فیلم هم بر عهده واچوفسکی‌ها بود و علاوه بر بازیگران اصلی قسمت قبل، چند بازیگر جدید نیز به داستان اضافه شده بودند. ماجراهای این فیلم شش ماه پس از اتفاقات قسمت اول جریان داشتند. درحالی که نئو و ترینیتی در این فیلم رابطه نزدیک‌تری با هم دارند، نئو در تلاش است تا خالق ماتریکس را پیدا کند و به پاسخ سوالاتش (از جمله اینکه چرا او یک فرد برگزیده است) برسد. سرانجام او موفق به پیدا کردن سازنده ماتریکس می‌شود. او به نئو می‌گوید که تنها فرد برگزیده نیست و قبل از او هم پنج نفر دیگر برای این کار انتخاب شده بودند. در نهایت کار به جایی می‌رسد که نئو باید بین نجات ترینیتی و «زایان»، تنها شهر باقی مانده برای انسان‌ها، یکی را انتخاب کند و نئو تصمیم می‌گیرد ترینیتی را نجات دهد.

آخرین فیلم از سه‌گانه ماتریکس The Matrix Revolutions بود که در همان سال 2003 اکران شد. فاصله نمایش این فیلم با فیلم قبلی مجموعه تنها شش ماه بود و حتی از نظر داستانی هم این دو فیلم کاملا در یک راستا و بسیار شبیه به هم هستند.

ماجرا از جایی آغاز می‌شود که ربات‌های غول‌پیکر که شبیه اختاپوس‌های کامپیوتری هوشمند هستند، ظرف 48 ساعت آینده نسل بشر را منقرض خواهند کرد. نئو برای جلوگیری از این اتفاق باید به کامپیوتر اصلی دسترسی پیدا کند. او در نهایت موفق به این کار می‌شود، اما در این راه چشمانش را از دست می‌دهد. نبرد پایانی بین نئو و «اسمیت» (ماموری که سعی در تصاحب ماتریکس دارد) رخ می‌دهد. در نهایت نئو برای نجات زایان خودش را فدا می‌کند.

اما محبوبیت بیش از اندازه مجموعه ماتریکس باعث شد تا شاهد گسترش این مجموعه روی سایر رسانه‌ها نیز باشیم. در سال 2003 یک انیمه چند اپیزودی به نام «انیماتریکس» منتشر شد که به چگونگی شکل‌گیری ماتریکس می‌پرداخت. چند بازی‌ ویدیویی هم از روی این مجموعه ساخته‌ شده‌اند.

آیا Matrix 4 یک ریبوت (بازآفرینی) است؟

البته هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی در رابطه با داستان فیلم ماتریکس ۴ در دست نیست، اما به‌نوعی می‌توان گفت که این فیلم یک بازآفرینی برای سه‌گانه اصلی نیست. از آنجا که حضور دو بازیگر اصلی در این فیلم تایید شده (کیانو ریوز و کری-آن ماس) و طبیعتا هر دوی آنها پیرتر شده‌اند، بعید است که این فیلم حتی یک پیش‌درآمد برای سه‌گانه اصلی باشد. البته این امکان وجود دارد که ریوز و ماس با گریم جوان‌تر به‌نظر برسند، اما حدس ما این است که Matrix 4 نه یک ریبوت باشد و نه یک پیش‌درآمد.

سوالات متداول

1. نام رسمی فیلم ماتریکس ۴ چیست؟

نام رسمی این فیلم The Matrix: Resurrections یا ماتریکس: رستاخیزها است.

2. فیلم سینمایی ماتریکس 4 کی اکران می شود؟

فیلم ماتریکس ۴ در تاریخ 22 دسامبر 2021 برابر با 1 دی 1400 اکران خواهد شد.

3. بازیگران فیلم ماتریکس 4 چه کسانی هستند؟

بازیگران اصلی این فیلم عبارتند از کیانو ریوز، کری-آن ماس، نیل پاتریک هریس، جسیکا هنویک، یحیی عبدالمتین دوم، جیدا پینکت اسمیت و پریانکا چوپرا.

همچنین بخوانید :

فیلم Snake Eyes G.I. Joe Origins 2021

کلام آخر

آیا شما نیز منتظر دانلود فیلم ماتریکس 4 هستید؟ نظر شما درباره این فیلم چیست؟‌ آیا فیلم‌های قبلی مجموعه ماتریکس را تماشا کرده‌اید؟ نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.